Test de efort

Ce este testul de efort?

Testul de efort este o investigație care ne oferă informații despre ce se întâmplă cu inima noastră în timpul efortului fizic. Unele dintre afecțiunile cardiace sunt mult mai ușor de diagnosticat atunci când inima este supusă la efort.

Cine și când trebuie să facă un test de efort?

– la recomandarea medicului cardiolog

– dacă ai dureri resimțite în zona pieptului

– dacă obosești repede

– dacă nivelul de colesterol total este mai mare de 200 mg/dl

– dacă ai mai mulți factori de risc asociați bolilor cardiovasculare (fumezi, ești obez, sedentar, etc)

Ce trebuie să știi despre testul de efort !

Testul de efort se recomandă pacienților care au simptomele descrise mai sus. Testul de efort este indicat de medicul cardiolog în urma unei ecografii transtoracice și a unor analize de sânge. Se poate efectua fie pe bicicletă medicală, fie pe bandă rulantă. Se consideră că proba de test de efort pe bandă rulantă are un rezultat mult mai precis față de cel pe bicicletă (cicloergometru).

De ce au nevoie pacienții de test de efort ?

Medicul cardiolog poate recomanda efectuarea unui test de efort pentru a diagnostica cauza simptomelor precum: durere în piept, respirație dificilă, oboseală la efort, palpitații, aritmii cardiace. De asemenea, poate afla dacă suferi de boală coronariană și dacă este necesară efectuarea altor investigații suplimentare și a tratamentului intervențional. Pentru un pacient cu infarct în trecut, salvat prin angioplastie cu stent,  testul de efort poate verifica felul în care inima acestuia răspunde la tratament.

Cum trebuie să mă pregătesc pentru testul de efort?

Medicul cardiolog recomandă ca, înainte cu 4 ore de testul de efort, să nu consumi alimente. Poți să te hidratezi cu apă. Va trebui să eviți consumarea produselor ce conțin cafeină, cu cel puțin 12 ore înainte de test. În cazul în care urmezi un tratament medicamentos, trebuie să discuți cu medicul cardiolog, mai ales dacă medicația te ajută să tratezi o afecțiune cardiacă. Este posibil să trebuiască să oprești, pentru scurt timp, acea medicație (doar în cazul în care medicul cardiolog îți va recomanda acest lucru).

De asemenea, va trebui să te echipezi în ținută sportivă (pantaloni și bluză lejeră, cu fermoar, adidași curați).

Ce se întâmplă în timpul testului de efort?

Vei fi primit în cabinetul medical unde personalul medical te va pregăti pentru testul de efort. Mai întâi, se vor curăța zonele unde vor fi montați electrozii (ca și la electrocardiogramă). Pieptul va rămâne descoperit pentru ca electrozii să poată fi lipiți urmând, mai apoi,  să fie conectați la aparatul ECG. Înainte de începerea testului ți se va efectua o eletrocardiogramă în repaus și ți se va măsura tensiunea arterială.

După ce pașii de mai sus au fost făcuți, testul de efort va începe. Prima etapă a testului presupune ca tu să mergi normal pe bandă. Treptat, panta de derulare a benzii se va înclina, viteza se va mări, astfel și efortul tău va crește. În tot acest timp, medicul cardiolog și personalul medical vor rămâne alături de tine și vor supraveghea îndeaproape starea ta sănătate până la terminarea testului. Din când în când, medicul îți va măsura tensiunea arterială și îți va pune întrebări legate de efortul pe care îl depui.

De reținut! Orice simptom apare în timpul testului, îl vei comunica imediat medicului!

Dacă simți:

–  durere în piept ( angina pectorala )sau în brațe

– respirație dificilă

– amețeli

– delir

Cât durează?

De regulă, testul durează aproximativ 60 de minute, dintre care, exercițiul propriu-zis durează în jur de 12 minute. Medicul cardiolog va crește gradat viteza de derulare a benzii ceea ce poate conduce la extenuarea pacientului. Creșterea gradată presupune  creșterea de la mersul normal până la alergare ușoară. Din acest motiv, testul de efort nu are o durata exactă, ci este personalizat în funcție de rezistența pacientului la efort și de simptomele apărute în timpul testului.

Testul se încheie fie atunci când apar simptome grave (dureri puternice în piept, respirație greoaie), fie atunci când medicul supraveghetor consideră că ai ajuns la limita efortului, fie atunci când ai reușit să duci exercițiul până la capăt. Testul nu se va termina brusc ci va trebui să mergi normal încă 3-4 minute pentru a reveni la normal.

Rezultatul investigatiei de test de efort poate fi NEGATIV sau POZITIV.

Un rezultat negativ înseamnă că nu există modificări ale traseului EKG și, astfel, nu există stenoze amenințătoare la nivelul arterelor inimii.

Un rezultat pozitiv înseamnă că, în timpul testului, pe traseul ECG au apărut modificări care pot evidenția existența unor leziuni semnificative la nivelul arterelor inimii, leziuni care pot provoca, în orice moment, un infarct. În cazul unui rezultat pozitiv, medicul cardiolog vă va îndruma către un medic intervenționist.

Investigații amănunțite:

–  dacă rezultatul testului de efort este negativ, medicul cardiolog vă poate schimba medicația, vă poate da sfaturi cu privire la adoptarea unui stil de viață mai sănătos

– dacă rezultatul testului de efort este pozitiv, medicul cardiolog vă poate recomanda o coronarografie