Insuficienta cardiaca

angină pectorală - Clinicile Ritmico

Ai fost diagnosticat cu insuficiență cardiacă?

Iată câteva informații despre această afecțiune!

Inima este asemănătoare unui aparat de pompare folosit pentru a deplasa un lichid. În cazul anatomic, lichidul despre care vorbim este sângele bogat în oxigen și nutrienți, sânge care este trimis de inimă către restul organismului. Atunci când un pacient este diagnosticat cu insuficiență cardiacă, acest lucru presupune că inima nu are puterea de a trimite sângele către restul corpului așa cum ar trebui să se întâmple în mod normal. Ca și rezultat, sângele se poate acumula în organism, cel mai frecvent în plămâni și în picioare.

Când un pacient suferă de insuficiență cardiacă fie:

– mușchiul inimii este prea slăbit ca să mai poată trimite sângele către restul organismului ( se numește insuficiență cardiacă sistolică)

– mușchiul inimii nu se poate relaxa și nu poate primi cantitatea necesară de sânge ( insuficiență cardiacă diastolică)

Insuficiența cardiacă este o afecțiune serioasă de care majoritatea pacienților nu se pot vindeca ci vor trebui să învețe să trăiască cu această boală tot restul vieții.

Cele mai frecvente cauze de apariție ale acestei boli sunt hipertensiunea arterială, infarctul și boala arterelor coronare.

Unii dintre pacienții sunt mai predispuși la a dezvolta această afecțiune. Spre exemplu, inima începe să își piardă din capacitatea de contracție în timp, deci această afecțiune tinde să apară o dată cu înaintarea în vârstă. De asemenea, insuficiența cardiacă se poate dezvolta în urma unui  infarct.

Însă, insuficiența cardiacă poate afecta oameni de diferite vârste, mai ales cei care suferă și de alte condiții medicale precum:

– hipertensiunea arterială

– diabetul

– afecțiunile valvelor inimii

– fibrilația atrială

– malformațiile cardiace congenitale

– istoric în familie de boli cardiovasculare

Iată care sunt cele mai comune simptome ale acestei afecțiuni

Cei mai mulți dintre pacienții diagnosticați cu insuficiență cardiacă au resimțit următoarele simptomele:

– respirație dificilă (chiar și în acțiunile simple precum îmbrăcarea, încălțarea, etc)

– umflarea gleznelor, a picioarelor, abdomenului sau venelor gâtului

– oboseală nejustificată

– senzația că inima bate foarte puternic, rapid si neregulat

– creșterea rapidă în greutate

Mărturiile unor pacienți diagnosticați cu insuficiență cardiacă

” Mă simțeam adesea compleșită de oboseală. Mi se umflau picioarele și nu mai eram în stare să fac niciuna dintre activitățile zilnice. Mi-au dat un tratament medicamentos și de când îl urmez cu strictețe, alături și de regim, mă simt mult mai bine.”

” Partea proastă este că nici nu mi-a trecut prin cap că ar fi vorba despre o afecțiune cardiacă. Nu aveam dureri ci doar, din când în când,  aveam palpitații și simțeam că respir greu. Oboseam repede și nu mă puteam concentra. Decând iau tratamentul, pot spune că mi-am revenit.”

Cum detectăm dacă suferi de insuficiență cardiacă:

– anamneza (discuția cu medicul cardiolog referitoare la istoricul familial, simptome, factori de risc, stil de viață, etc)

probe sanguine

– radiografie pulmonară

electrocardiograma

– ecografie cardiacă

– test de efort

– RMN CARDIAC

– Coronarografie

Dacă te numeri printre pacienții cu diagnostic de insuficiență cardiacă este bine să afli că există metode de tratament ajutătoare.

Metodele de tratament pentru insuficiența cardiacă pot fi, în funcție de gradul acesteia:

tratamentul medicamentos (prescris de către medicul cardiolog în urma evaluării cardiologice), alături de modificarea stilului de viață (oprirea fumatului, dieta, mentinerea unei greutati optime, evitarea consumului de alcool, reducerea stresului, odihna, exercitii fizice regulate)

tratamentul  intervențional – mulți dintre pacienții cu insuficiență cardiacă au probleme și cu ritmul inimii – aritmie cardiacă. Aceștia pot beneficia de tratamentul intervențional  care poate preveni complicațiile prin implantarea de : Defibrilator cardiac(un dispozitiv electronic care monitorizează permanent activitatea inimii și, la nevoie, dacă apar tulburările de ritm sau chiar oprirea inimii, administrează un șoc electric intern) sau prin terapia de resincronizare cardiacă(sonde care vor coordona contracția inimii și vor menține funcția de pompă).

– tratamentul intervențional – prin implantarea de dispozitive de asistare ventriculară(sunt mici dispozitive care ajută inima să realizeze funcția de pompare)

– transplantul cardiac