Fibrilatie atriala

angină pectorală - Clinicile Ritmico

Ai fost diagnosticat cu fibrilație atrială?

Iată câteva informații despre această afecțiune!

Fibrilația atrială este una dintre cele mai frecvente aritmii cardiace, adică o afecțiune care afectează ritmul normal al inimii. O inimă sănătoasă  ajunge să bată mai mult de 100.000 de bătăi pe zi. În cazul pacienților cu fibrilație atrială, inima nu reușește să își mențină ritmul normal, astfel  majoritatea persoanelor diagnosticate spun că fie resimt bătăi puternice ale inimii, fie simt că inima își pierde din ritmul normal, că au o pauză între bătăile normale ale inimii.

Fiecare dintre aceste bătăi ale inimii, denumite de medicii cardiologi drept contracții, sunt coordonate de un sistem electric natural. Fiecare contracție a inimii ajută la alimentarea cu sânge a întregului corp, începând din inimă către celelalte organe.

În fibrilația atrială, aceste impulsuri electrice care ar trebui să contracte inima, nu funcționează normal.  Ca rezultat, inima bate iregulat și mult prea repede, iar sângele care nu poate trece, stagnează la nivelul atriului stâng (camerei de sus), într-un fel de urechiușă suplimentară. Aici, se pot forma cheaguri de sânge care, ulterior, pot migra înspre orice vas al corpului, provocând în funcție de zonă, infarcte sau accidente vasculare. Cea mai gravă consecință a fibrilației atriale este ACCIDENTUL VASCULAR CEREBRAL.

Există trei tipuri de fibrilație atrială:

1. Paroxistică- episoadele de fibrilație apar și dispar de la sine.
  2. Persistentă – episoadele de fibrilație durează de mai bine de o săptămână și pot deveni permanente.
  3. Permanent – ritmul normal al inimii nu poate fi restaurat de la sine, iar pacientul va trăi cu fibrilație tot restul vieții (va urmări un tratament medicamentos permanent)

Iată care sunt cele mai comune simptome ale acestei afecțiuni

– Palpitații (bătăi neregulate, foarte rapide ale inimii)

– oboseală puternică

– respirație îngreunată

– amețeli și leșin

– angina pectorală (durere în piept)

Mărturiile ale pacienților care se confruntă cu acest diagnostic

” Simt că îmi bate inima foarte repede și, câteodată, sare peste o bătaie”

” De cele mai multe ori mi se întâmplă să simt că, deși stau și nu fac nimic, inima o ia la goană, din senin. Bate puternic și foarte repede.”

„Mi s-a întâmplat să respir foarte greu fără să fac efort. Să simt că îmi bate inima prea repede, să mă cuprindă panica și să simt că ma sufoc.”

„Aveam dureri în piept de fiecare dată când simțeam că îmi bate inima mai repede. Simțeam că amețesc și mă lua cu leșin.”

Cum detectăm dacă inima ta suferă de fibrilație atrială sau, cum i se mai zice, „inimă tremurândă”?

– anamneza (discuția cu medicul cardiolog referitoare la istoricul familial, simptome, factori de risc, stil de viață, etc)

electrocardiograma

monitorizare holter ECG

ecografie cardiacă

Dacă te numeri printre pacienții cu diagnostic de fibrilație atrială este bine să afli că există metode de tratament ajutătoare.

Metodele de tratament pentru fibrilația atrială pot fi, în funcție de tipul de fibrilație:

tratamentul medicamentos (prescris de către medicul cardiolog în urma evaluării cardiologice)

tratamentul  intervențional – ablație prin radiofrecvență

– tratamentul intervențional – procedura Watchman (un tratament care împiedică formarea cheagurilor în urma fibrilației atriale)